Tissue Super Magic Man

free web site traffic and promotion

Wednesday 13 February 2013

Tips Menjaga Sperma Yang Sihat


Tips Menjaga Sperma Yang Sihat. Bagaimana Cara Menjaga Sperma Agar Tetap Sihat?. Banyak lelaki yang tidak menyedari bahawa kegiatan sehari-hari yang dilakukannya dapat memberi kesan bahaya bagi sperma, yang berpotensi menyebabkan infertilitasi atau kemandulan. Begini caranya menjaga sperma agar tetap sihat dan subur.

Kesihatan sperma dinilai dari jumlah sperma, motilitasi (gerakan), morfologi (bentuk dan struktur sperma) dan volume (volume total ejakulasi).
Lelaki yang sihat akan menghasilkan 70-150 juta sperma / hari. Sperma ini terdapat dalam air mani yang mana rata-rata bilangan air mani normal yang dihasilkan pada ejakulasi adalah 2-5 ml (setengah sampai 1 sendok makan ukuran Inggeris).

 “Gaya hidup Anda adalah kunci. Jika lingkungan kerja Anda sangat panas atau jika Anda terkena racun, seperti di sebuah pabrik kimia, dapat menyebabkan penurunan jumlah sperma Anda,” kata Dr Hrishikesh Pai, ginekolog dan spesialis infertilitas dari Lilavati Hospital, seperti disiarkanIndiatimes, Khamis (26/4/2012).
Kegiatan seperti mandi wap, sauna dan menghabiskan lebih dari 30 minit dalam tab air bersuhu 40 darjah celsius atau lebih, juga dapat menurunkan jumlah atau merosakan kualiti sperma.



“Menunggang basikal terlalu lama akan menaikkan suhu skrotum dan mempengaruhi penghasilan sperma. Keraplahlah berhenti untuk istirahat saat berbasikal, agar darjah skrotum lebih rendah dari suhu tubuh, itu lebih baik. Ganti pakaian ketat dengan seluar boxer, walaupun tidak seksi tapi boxer menawarkan lebih banyak udara mengalir ke skrotum. Juga, jangan menggunakan laptop di pangkuan Anda,” jelas sexpert, Dr Mahinder Watsa.

Untuk tetap sihat, yang terbaik adalah melakukan uji analisis air mani di laboratorium, sehingga perubahan gaya hidup tertentu dapat dibuat untuk meningkatkan kesihatan sperma Anda dari waktu ke waktu.
Bagaimana untuk menjadikan sperma anda agar tetap sihat?

Zinc (zat besi) yang terkandung dalam pisang, tiram dan almond, merupakan alat bantu sintesis testosteron dan dapat meningkatkan jumlah sperma, motilitas dan volume.
Ahli gizi mengatakan bahawa makanan dengan kadar tinggi vitamin A (wortel, susu, keju, telur), vitamin C (jeruk, strawberi, brokoli) dan vitamin E (kacang tanah, bayam, kacang almond, hazelnut) juga dapat mengoptimakan kesihatan sperma.

Selenium yang banyak terdapat pada makanan seperti bawang putih dan Lycopene pada makanan seperti tomato dan tembikai, dapat membantu mencegah kerosakan oksidatif pada sperma.

Cerita PANAS!!

Popular Posts

Twitter Super Magic

Cerita hot

linkwithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...